1.2. 2021

Meditácia

Meditácia je jedným zo spôsobov práce s mysľou a sebapoznania. Učí nás nájsť vnútorný pokoj a harmóniu, je veľmi účinná pre zmiernenie stresu a napätia. Medzi jej účinky patrí tiež zlepšenie koncentrácie a odpútať sa od malicherných starostí všedných dní. Je to vlastne také stretnutie sa samého so sebou, poznávanie svojho pravého Ja. Pomáha nám chrániť myseľ pred negatívnymi vplyvmi.

Vnútorný pokoj, ktorý v nás meditácia vzbudí nám poskytne priestor pre plné a vedomé precítenie tela i mysle a to prehlbuje vedomý prístup k nám samým, čo má vplyv na kvalitu takmer všetkých odvetví života.

Z určitého hľadiska môže byť meditácia aj rozjímanie pri prechádzke v prírode, romantická chvíľka s vaším partnerom, alebo chvíľka osamote doma nad pohárom vína. Ide o stav, keď si plne uvedomujeme prítomný okamih, v daný moment neexistuje nič iné, čo by nám paralelne bežalo hlavou a rozptyľovalo nás od tohto zážitku. Existujú však rôzne druhy a praktiky, o tých najpopulárnejších sa dočítate v
nasledujúcich odsekoch.

Meditácia Vipassana je jednou z najstarších meditačných techník, pochádzajúcich z Indie. Zameriava sa na plné prepojenie mysle s telom a pomáha nám zbavovať sa mentálnych nečistôt. Pomocou tejto metódy sa naučíme ako rozumieť zákonitostiam v našej mysli, porozumieme dôvodom ako reagujeme na určité veci a aké to v nás vyvoláva pocity. Pomôže nám zorientovať sa vo vlastných myšlienkach a ich zmyslu, vďaka tomu budeme schopní ich mať pod kontrolou a smerovať správnym smerom.

Spánkové meditácie,

tento typ meditácie je zaujímavý, pretože je pri ňom človek v "yodickom spánku", čo je stav medzi bdelosťou a spánkom. V tomto stave je telo úplne uvoľnené, ale duševne vedomé. Hlavným rozdielom medzi spánkom a spánkovou meditáciou je ten, že počas tejto techniky je vaša myseľ bdelá. Tohto stavu môžete dosiahnuť s pomocou špeciálnej hudby.

Transcendentálna meditácia,

transcendentálna meditácia pomáha odstraňovať nahromadený stres a zlepšovať psychický aj fyzický stav, mnoho vedeckých
výskumov potvrdilo, že môže zlepšiť srdcovú činnosť, znížiť krvný tlak a dokonca slúži ako prevencia kardiovaskulárnych ochorení. Praktizuje sa 20 minút ráno a 20 minút večer za zvuku mantry. Transcendentálna meditácia sa od ostatných techník odlišuje tým, že z hlavy nevytesníme všetky myšlienky, ale iba sledujeme ako prichádzajú a odchádzajú.

Riadená meditácia,

táto meditácia prebieha za asistencie odborníka a zameriava sa na konkrétne veci a pocity, či prežitky. Môže byť tiež tematická a prevádzkovať sa môže aj v skupinách. Metóda riadenej meditácie môže pomôcť s odstránením blokov, ktoré si za život tvoríme.